F3f Vessant

Què és F3f?

Es tracta de vol de vessant, és a dir, que el veler de radiocontrol (sense cap motor) utilitza l’elevació dinàmica creada pel vent quan troba un relleu (muntanya).

La competició consisteix a ser cronometrat en una distància de 1.000 metres entre 2 punts (bases) espaiats a 100 metres (o sigui 5 anada i tornada i 9 corbes) després d’una presa d’alçada màxima de 30 segons. Els pilots volen un darrere l’altre, evitant així qualsevol risc de col·lisió. El competidor es col·loca en el centre de les dues ‘bases’ espaiades a 100 m i no pot tenir cap ajuda excepte el llançament del planador.

Un jutge a cada base dóna un “biiip” al pas del veler indicant que va creuar aquesta base. Aquest “bip” està connectat a un cronòmetre que, a més de gestionar el temps màxim de pressa d’altura, compte el nombre d’anades i tornades i s’atura automàticament al final de la “carrera”. La participació de tots els competidors és un “màniga”. El millor crono obté 1000 punts i una regla de tres, dóna punts als altres competidors. S’inicien llavors les altres mànigues en funció de les condicions meteorològiques. La suma dels punts de les mànegues de cada competidor permet establir una classificació general.

 

Com són els models?


Els velers utilitzats en competició són veritables fórmula 1 de l’aire, afilats per generar la menor resistència possible, construïts totalment en material composite i utilitzant bàsicament la fibra de carboni per a més rigidesa. El pes en buit d’aquestes màquines és d’aproximadament 2 a 2,4 kg, però és possible duplicar la massa del veler mitjançant l’addició de llast (coure, plom, o tungstè) per tal d’augmentar la càrrega alar al límit permissible de 75 g / dm² i volar encara més ràpidament quan el vent bufa fort. L’aterratge no és part de la competició en si, però segueix sent sovint un moment delicat quan el veler està carregat al màxim.

F3f al món i a Catalunya

Al món

El F3F actual és una disciplina inventada a finals dels vuitanta al nord d’Europa, molt practicada a Anglaterra, Alemanya i alguns països de l’Europa de l’Est (República Txeca, Eslovàquia, Àustria). Categoria provisional FAI, El F3F espera fins al 2012 per convertir-se en una disciplina, amb Campionat del Món, si bé fins a aquesta data un Campionat del Món “no oficial” anomenat Viking Race es celebrava cada 2 anys. Molt recentment, alguns països asiàtics (Hong Kong, Taiwan, Corea, Singapur) s’han unit a aquesta disciplina, el ràpid desenvolupament en aquesta part del món, amb per exemple Typhoon Race, una mena de campionat Asiàtic en llocs extraordinari de vol. El rècord del món actual en

2015-09-20
24.10
Lukas Gaubatz
Pitbull
Öster
Braunsberg , AT

A Catalunya

Aquesta disciplina es va iniciar a Catalunya a Santa Coloma de Gramenet (Barcelona) al Grup de Velers RC IKARUS coincidint amb la seva fundació 1977 i era una variant del F3B però en vessant i es denominava Competició de Vessant FAI F3B realitzant-se el  Trofeu IKARUS el 28 i 29 octubre 1978 puntuable pel Campionat de Catalunya i el 25 i 26 de novembre 1978 puntuable pel Campionat d’Espanya. Es volava de dos en dos , en els deu llargs de 100 metres, per eliminatòries i no era cronometrat, i des d’aquesta data ha anat evolucionant amb la normativa FAI.

Actualment i des de 1995 es duen celebrant tres, quatre o cinc proves anuals que puntuen per al Campionat de Catalunya de F3F, en diferents vessants de Catalunya. El millor temps actual d’un pilot català en F3F:

2019-01-13
28.45
Hugo Escobar
Cassoulet Alza no.4
San Ferriol , FR

La millor classificació actual d’un pilot català en F3F :

Hugo Escobar
Component Junior del Equipo Nacional de F3F, Subcampeon del mundo Junior F3F 2018 
Octubre 2018  Arkona , Alemania

Sessió Informativa Espais Aeris

Sessió Informativa Espais Aeris

LLoc: Igualada (Sala Municipal – segons participació) Dia: 14 març  Hora: 10:30 h Amb la col.laboració de: Aeroports de Catalunya i ENAIRE División ATS DRNA Este Informació a tractar – ENAIRE Clasificación del espacio aéreo  TMA de Barcelona  Carta...

Convocatória Examen Alumne Avançat Parapent

Convocatória Examen Alumne Avançat Parapent

Dissabte 21 de març del 2020 a les 09:00h. Lloc: Camp aterratge Escola Apa Volem (Camí Vell de Cardona, 08610 Avià, Barcelona) Enlairament: 1a Maria Aterratge: Camp Escola Apa Volem Examinadors: Francisco Guerra i Lluis Rico Dates de reserva: diumenge 22 de març.

Butlletins de la Federació

Butlletins de la Federació

Vols rebre els butlletins de la Federació? vols estar assabentat dels darrers comunicats, convocatòries i informació més rellevant? Inscriu-te al butlletí que més t'interessi. Inscriu-te

Mollerussa Drone Party

Mollerussa Drone Party

 Ja estan obertes les inscripcions per la 5ª edició de la Mollerussa Drone Party🎉. L’esdeveniment tindrà lloc 🗓 del 14 al 16 de febrer 📍a la Fira de Mollerussa i acollirà la primera cursa del Campionat català de drons de...

Lliga Parapent 2020

Lliga Parapent 2020

Us informem que s'ha obert el procés de selecció per l'organització i direcció de la Lliga Catalana de Parapent. Durant la setmana vinent, amb data límit 🗓 el diumenge dia 9 de febrer, podreu enviar les vostres aportacions i propostes, així com...

Nou Reglament de Titulacions  de Parapent

Nou Reglament de Titulacions de Parapent

Entre finals de 2018 i principis de 2019, en el transcurs de diverses reunions de treball conjunta amb les escoles de parapent de Catalunya, es va portar a terme la creació del primer esborrany del Reglament de Titulacions de Parapent amb l'objecte d'adequar les...