Àger és una de les zones més rellevants a nivell mundial per la pràctica i aprenentatge tant de parapent com d’ala delta, acumulant el pas de milers de practicants que any rere any gaudeixen de la zona com a hobby o bé participen en la infinitat de competicions d’àmbit autonòmic, nacional i internacional que es disputen gràcies a les magnifiques condicions que ofereix la zona per la pràctica d’aquestes modalitats aèries.

Donat la elevada presencia d’esportistes, Àger sempre ha estat una de les zones de vol d’aquestes modalitats on més demanda ha hagut per realitzar actuacions de millora i acondicionament que serviria per potencial la seva rellevància turística esportiva amb  l’impacte econòmic que representa aquesta activitat pel municipi.

Fins a dia d’avui Àger ha quedat com un dels darrers llocs de Catalunya que per qüestions administratives no s’han pogut fer millores de cap mena. Un dels principals motius ha estat que al trobar-se dins d’una zona de la xarxa “natura 2000” ha provocat que la gestió per aconseguir llicències resulti una tasca impossible i feixuga per la dificultat administrativa i burocràtica que representa.

A Organyà (enlairament en una situació administrativa similar) per exemple, l’Ajuntament entre iniciar el procés burocràtic i obtenir fons suficients de la Generalitat, a banda de disposar d’una part important de recursos econòmics propis, va aconseguir en quatre anys portar a terme les obres adequació i millora de la zona.

L’Ajuntament d’Àger ja fa molts anys va iniciar el projecte sobre el pla especial urbanístic per tal de legalitzar les zones d’enlairament i aterratges per tal d’executar-hi actuacions de millora i condicionament, però aquest havia de seguir un procés burocràtic que va quedar aturat per diverses qüestions.

Després de varis anys sense noticies sobre la possibilitats d’arreglar i millorar  les zones d’enlairament, la Federació  va iniciar en el 2022 un procés de consulta a l’Ajuntament per tal de conèixer l’estat del Pla especial i les actuacions necessàries per tal de poder realitzar les obres de millora reclamades.

L’Ajuntament va acordar amb la Federació constituir un grup de seguiment i treball per acabar de donar empenta i realitzar totes les actuacions necessàries perquè la Generalitat aproves el pla especial urbanístic de les zones d’enlairament i aterratges, desencallant la situació actual i permetent que en un futur s’hi realitzin les obres de millora d’aquests espais.

Finalment al desembre de 2023 la Direcció d’Ordenació de Territori, Urbanisme i Arquitectura ha aprovat el Pla especial urbanístic conegut com a Pla especial de Vol.

A partir d’ara arrencarem una nova fase del projecte per tal de buscar fons econòmics per cobrir les actuacions de millora i condicionament de l’enlairament principal o d’altres si hagués fons suficients i poder gaudir tots els federats d’unes millors infraestructures per la pràctica de l’esport.