NORMATIVA GENERAL
Les normes són d’obligat compliment i acceptació per part de tots els participants.
Obligatori conèixer totalment la normativa: https://shorturl.at/fiGVW
● L’incompliment de qualsevol directriu, serà motiu d’expulsió o penalització.
● Els pilots es comprometen a permetre que els seus motors, vtx i altres equips es
presentin a proves a petició de l’Organització o del director de cursa.
● Qualsevol comportament inadequat durant l’esdeveniment, així com, qualsevol acció
perillosa o que pertorbi el bon funcionament i la convivència entre pilots i
organització serà motiu suficient per a la desqualificació o expulsió.
● Hem de ser nets i polits, no deixar brossa quan marxis.
● Els organitzadors són també participants de la cursa.
● L ús del Turtle mode està permès.
● Si durant la ronda, hi ha algun problema (bateria, dron cremant-se etc..) s’avisa i
tots els drons han d’aterrar immediatament.
● Qualsevol reclamació de pèrdua de vídeo durant la ronda s’avisarà amb tranquil·litat
a l’organització qui realitzarà les comprovacions per veure si es repeteix o no la
ronda.
● Nota: L’Organització es reserva el dret de modificació del que s’ha explicat
anteriorment, per tal de mantenir la integritat competitiva i fer les millors curses
possibles per a tots els pilots i espectadors.
REQUERIMENTS
- Els interessats podran entrar al xat de la lliga catalana de whoops via Telegram aquí: https://t.me/+a7bG1ep1OyFmYTQ0
- Els pilots participants hauran de tindre vigent el registre d’operador entregat per AESA.
- Tot participant haurà d’inscriure’s pel formulari d’inscripció que es farà públic dins el canal de telegram
Els drons:
Pes de l’aeronau ha de ser igual o superior a 19 g e inferior a 85 g (sense bateria)
- Frame: distància entre motors 75 mm o inferior, només models comercials amb ductes, sense manipulacions (eixamplaments, deformacions, etc.) de cap punt clau estructural. Sí que es podran enganxar leds o escumes a l’exterior dels ductes si es vol. Permesos frames per motors brushed i brushless. Permesos frames de plàstic o carboni amb ductes de plàstic, les hèlices dels quals girin dins de productes. Es permeten peces permeses en 3d: upgrade per fer servir bateries majors, canopy de mida estàndard, suports de leds o antenes.
- Bateries: Es permet qualsevol bateria tipus lipo 1s – 2s, normal o HV, sempre que siguin marques comercials, amb la corresponent etiqueta de la marca. Serà vàlid qualsevol mida, marca, capacitat o connector utilitzat. No es poden fer servir bateries deteriorades, excessivament inflades o que suposin un perill.
- Motors: per a 1s o 2s. Es recomanen uns motors mínims per a lipos 1s a partir de 19K KV i d’11K per a lipos de 2s.
- Electrònica: Serà vàlid qualsevol mena de fc/esc comercial existent, qualsevol mena d’equip de ràdio/receptor comercial, qualsevol mena de transmissor de vídeo comercial existent que pugui permetre seleccionar el canal d’emissió mitjançant smart àudio o similar, i que pugui permetre la selecció d’una potència de 25mW. Serà vàlid qualsevol tipus de camera comercial feta servir. Serà vàlid qualsevol tipus de motorització comercial existent, sigui tipus brushed o brushless. Seràvàlid qualsevol model de motor comercial, sempre que sigui estrictament de
sèrie, tal com surt de caixa. No es permeten barreges de campanes/rotors diferents, ni motors manipulats. - Hèlixs: Es permetrà qualsevol tipus d’hèlix, comercial, no manipulada (deformada, tallada, escatada, etc.) que per mida, es pugui muntar dins un tipus dels frames acceptats.
- Firmware: Es permetrà volar amb qualsevol firmware que permet el vol estabilitzat. Es permetran només aquells firmwares per volar en ACRO que tinguin sistemes similars al CRASH-RECOVERY de Betaflight, i serà obligatori que aquest sistema estigui activat durant la competició. Es permet el turtle-mode. El sistema ha de tindre FAILSAFE activat. S’ha de poder desarmar de forma immediata a la que un jutge així ho demani. Mostrar a l’OSD el mode de vol, Mostrar a l’OSD el canal de vol.
CURSA
Entrenaments:
- Es faran durant el matí.
Classificatòries:
- S’hauran de formar 6 grups i a cada grup hi haurà 4 pilots. Els grups es determinen segons un procediment descrit a la normativa.
- Cada grup de pilots disputarà 3 rondes Q1,Q2 i Q3 on cada pilot guanyarà punts classificatoris. Total: 18 curses
- La suma dels punts de cada pilot a les seves 3 curses de cada ronda determinarà la seva posició a un rànquing a on els primers 16 pilots passen a les finals.
Finals
Les finals es divideixen en 2 fases: Fase de rang i fase de posició.
Total: 8 curses.
PENALITZACIONS
-
Saltar-se un obstacle no és opció, retrocedeix per fer-ho bé. Si no, estàs desqualificat a la ronda. Si vas alt, és com saltar-se un obstacle.
-
Sortida avançada. En cas de sortir abans del senyal d’inici. El pilot que s’avanci al senyal haurà d’esperar-se a l’aire fins que la resta surti, aleshores pot sortir ell darrere.
-
A les classificatòries, no presentar-se a la ronda són 0 punts. Caure 2 punts. Acabar la cursa darrer: 5 punts.
-
El xoc entre drons és un “lance de carrera”. També si algú tira un obstacle i et cau a tu a sobre. Mala sort. Qui hagi caigut més lluny guanya al que no ha recorregut tants metres.
-
No presentar-se a una cursa implica una penalització de 5 punts a la classificació global. Si es reincideix consecutivament implica la pèrdua de la plaça.
INFORMACIÓ SOBRE LA NORMATIVA UAS (vigent desde l'01/01/2023)
INFORMACIÓ
Què normativa regula l'ús recreatiu i esportiu de drons?
La normativa que en l'actualitat regula l'ús de drons per a activitats professionals, recreatives i esportives es el Reial Decret 1036/2017 del 15 de dessembre, pel qual es regula la utilització de les aeronaus pilotades per control remot.
Normativa Europea de Drons
- En vigor des del 31 de desembre de 2020
- El 31 de desembre de 2020 entra en vigur la normativa europea sobre l'ús de drons (aeronaus pilotades per control remot) i s'espera que en els pròxims mesos es publiqui un Reial decret nacional. Aquesta normativa es ocmpon de dos reglaments principals:
- Reglament d'Execució (UE) 2019/947, relatiu a les normes i procediments aplicables a la utilització d'aeronaus no tripulades.
- Reglament Delegat (UE) 2019/945, sobre els sistemes d'aeronaus no tripulades i els operadors de tercers països de sistemes d'aeronaus no tripulades
MATERIAL I GUIES
Material Guia
L'Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA) proporciona material d'ajuda i preguntes freqüents en relació a la normativa nacional i europea:
Material Guia de la Federació Aèria Catalana
ACTUALITZACIÓ! Restriccions al vol per zones. Zonificació (27/12/2020)
A més de les condicions establertes en el reglament 2019/947, l'AESA estableix restriccions addicionals al vol de drons en funció de la zona de vol, zonificació.
Aquesta zonificació estableix que les activitats esportives, recreatives, de competició i exhibició hauran de respectar les condicions d'ús de l'espai aeri disposades en el Reial Decret 1036/2017.
Per a veure el document complet sobre la zonificació prem aquí.
Com a resum, les restriccions per al vol recreatiu i esportiu són:
- Prohibició del vol en espai aeri controlat.
- Vols en aglomeracions d'edificis i reunions de persones a l'aire lliure només amb drons de fins a 250 grams, en línia de vista i a una altura màxima de 20 metres.
- Per a vols dins de zones de seguretat d'aeroport i aeròdroms és necessari coordinar-se amb el responsable de l'aeroport.
- Prohibit el vol en zones restringides, prohibides, perilloses i pròximes a instal·lacions de defensa nacional o de seguretat estatal.